Fjordling er konstruert av den svært anerkjente båtkonstruktøren Jan Herman Linge, og hadde et banebrytende design på 1960-tallet. Båten har en dyp V-bunn, noe som ikke var vanlig på en så liten båt. V-bunnede båter går godt i sjøen, men utfordringen er at de er ranke og ustabile i lave hastigheter. Løsningen til Linge var å lage en vannballasttunnel. Tunellen fylles med vann når båten ligger stille eller går sakte. Dette bidrar til å stabilisere båten.
Fjordlingen er berømt for sine sjøgående egenskaper og sitt fartspotensial.
Den første utgaven, Fjordling 17, ble lansert i 1963. Den ble en umiddelbar suksess, og solgte svært godt i hele Nord-Europa. Fjordling 18 ble lansert i 1976, med samme skroglinjer, men med 1 fot forlenget baug. Hardtop og innredning ble også betydelig modernisert.
- Ja! Nå har jeg det! Vannballasttunnel! Det er vannballasttunnel man må bygge!
Jan Herman Linge
Fjordling AS tar sikte på å kunne levere 3 ulike versjoner
av Fjordling 18 til sesongen 2019:
Spesifikasjon:
Lengde: | 18 fot /550 cm |
Bredde: | 215 cm |
Vekt, uten motor: | ca. 400 kg (avhengig av versjon) |
Anbefalt motor: | 50 – 150 HK |
Antall passasjerer: | 6 |
Hastighet, 75HK: | 36 knop |
CE kategori: | C |
Endelige spesifikasjoner og priser er under utarbeidelse, ta gjerne kontakt om du har spørsmål.